Комітет роз’яснив принципи розрахунку грошового еквіваленту державної допомоги у формі гарантії

14.04.2023
Комітет роз’яснив принципи розрахунку грошового еквіваленту державної допомоги у формі гарантії

Позики та гарантії, які надаються державними органами, можуть вважатися державною допомогою, якщо не відповідають ринковим умовам. Саме для встановлення факту, чи є надана державою гарантія державною допомогою, а також чи відповідає розмір підтримки максимальному розміру державної допомоги, яка може надаватися відповідно до критеріїв допустимості такої державної допомоги, є важливим розрахунок грошового еквіваленту державної допомоги у формі гарантії.

У разі надання суб’єкту господарювання підтримки у формі гарантії на більш вигідних умовах, ніж на ринку, така підтримка може містити ознаки державної допомоги, оскільки передбачає отримання ним переваги. Така перевага полягає в тому, що ризик, пов’язаний із гарантією, несе держава. Цей ризик, як правило, повинен бути відшкодований відповідною платою за надання державної (місцевої) гарантії. У разі, якщо держава відмовилася від всієї або часткової плати за надання гарантії, це може принести додаткову вигоду підприємству, а також є втратою доходу державного (місцевого) бюджету.

Водночас, підтримка суб’єкта господарювання у формі гарантії не є державною допомогою, якщо дотримано такі умови:

позичальник не перебуває у скрутному фінансовому становищі;

обсяг гарантії можна визначити належним чином при її наданні;

сума гарантії покриває не більше 80 % непогашеної суми кредиту чи іншого фінансового зобов’язання;

сплачено ринкову ціну за надану гарантію.

Отже, перш за все, необхідно встановити, чи наявний елемент державної допомоги. Його можна визначити за різницею відсоткових ставок:

Елемент державної допомоги = ринкова (референтна) ставка - фактична відсоткова ставка для гарантованої позики

Тобто порівнюється ринкова (референтна) відсоткова ставка за кредитом, яку б сплачувало підприємство без гарантії, та фактична відсоткова ставка, отримана шляхом застосування державної гарантії. Якщо ринкова відсоткова ставка без гарантії вища відсоткової ставки за кредитом, таке фінансування надаватиме переваги отримувачу гарантії, а отже міститиме ознаки державної допомоги.

В разі наявності елементу державної допомоги за наведеною нижче формулою можна вирахувати приведену (поточну) вартість грошового еквіваленту державної допомоги, з урахуванням дисконтування за весь період надання державної допомоги:

Де: 

GGE – приведена (поточна) вартість грошового еквіваленту державної допомоги;

Qn - різниця між референтною ставкою та фактичною ставкою, помножена на непогашений кредит у n році;

i - ставка дисконтування.

Отримані дані дозволять встановити, чи відповідає розмір наданої підтримки максимально допустимому розміру державної допомоги.

В прийнятих роз’ясненнях також наведено типові приклади розрахунку грошового еквіваленту державної допомоги у формі гарантії.

Нагадаємо, раніше Комітетом вже було прийнято низку рішень щодо надання підтримки суб’єктам господарювання, у формі місцевих або державних гарантій для забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання, зокрема, за кредитами міжнародних фінансових організацій (рішення Комітету від 21.10.2021 № 586-р, від 24.04.2020 № 259-р, від 26.11.2020 від 741-р).

З текстами цих рішень можна ознайомитись на порталі державної допомоги