Вплив на торгівлю між Україною та ЄС

Відповідно до того, що випливає з Угоди про Асоціацію, державна допомога повинна впливати на торгівлю між Україною та Державами-Членами ЄС.

Державна допомога не повинна мати реального впливу на торгівлю між Україною та Державами-Членами. Досить того, що державна допомога може потенційно вплинути на торгівлю. У цьому контексті, коли перевага зміцнює позиції суб'єкта господарювання порівняно з іншими суб'єктами господарювання, що конкурують у торгівлі "Україна-ЄС", державна допомога присутня. 

Слід зазначити, що на торгівлю це може вплинути, навіть якщо одержувач не бере участі в торгівлі, оскільки субсидія може ускладнити вихід на ринок підприємств Держав-Членів ЄС шляхом підтримання або збільшення місцевих пропозицій.


Виходячи з вищезазначеного принципу, а саме, що наявність субсидійованого суб'єкта господарювання може утримати потенційних конкурентів для виходу на цей ринок або перебування на ньому, торгівля також може зазнати впливу, навіть якщо отримувач експортує всю або більшу частину своєї продукції за межі Союзу.


Вплив на торгівлю не має місця, коли державна підтримка надається діяльності, яка має суто місцевий вимір, служить місцевій громаді, а отже, в кращому випадку може вважатися місцевою визначною пам'яткою, яка в принципі не залучає споживачів з Держав-Членів ЄС. З практичних міркувань можна сказати, що ця концепція місцевої діяльності застосовна до пропонування послуг, а не товарів.

Критерії оцінки впливу на торгівлю

Приклади критеріїв, де є потенційний вплив на торгівлю Приклади критеріїв, де немає потенційного впливу на торгівлю
Місце широко впізнаване за межами України, легко доступне і часто відвідуване людьми з інших Держав-Членів Мінімальна видимість місця за межами країни (наприклад, відвідувачі туристичних визначних пам'яток переважно місцеві, а не з-за кордону)
Підтримка надається, щоб допомогти компаніям конкурувати з міжнародними мережами Підтримка має суто місцевий характер
У цьому секторі є значні транскордонні інвестиції У секторі немає транскордонних інвестицій
У цьому секторі існує транскордонна торгівля У секторі немає транскордонної торговлі
Навіть якщо компанія не експортує, це може мати вплив на торгівлю Через підтриманий проект кількість іноземних туристів не збільшиться
Завдяки підтриманому проекту кількість іноземних туристів збільшиться Мова - підтримка періодичних видань місцевими мовами

Приклади

Відсутність впливу на торгівлю  вимагає ретельного вивчення кожної справи, зокрема це не може вважатися універсальним інструментом для обходу вимог державної допомоги. Зокрема, загальнодержавні програми, які за своєю природою стосуються невизначеної кількості одержувачів, в принципі не можуть розглядатися як такі, що не впливають на торгівлю.

 1.     Спортивні та розважальні заклади (наприклад, місцевий басейн), що обслуговують переважно місцеву аудиторію (головним чином спрямовані на місцеву зону покриття)

2.     Місцеві музеї, театри, історичні місця, виставки та культурні заходи (які навряд чи привернуть увагу користувачів чи відвідувачів з Держав-Членів ЄС). Наприклад, Музей етнографії та побуту в Саджаві.

3.     Культурні товари, які з лінгвістичних та географічних причин мають обмежену місцеву аудиторію

4.     Ремонт та обслуговування взуття та шкіряних виробів, перукарське обслуговування, краса/догляд за тілом, денний догляд за собаками

5.     Невеликі лікарні та інші медичні послуги/заклади, що надають звичайний спектр медичних послуг, спрямованих на місцеве населення і навряд чи можуть привабити клієнтів з Держав-Членів ЄС

6.     Певні канатні дороги, зокрема гірськолижні підйомники в районах з кількома закладами та обмеженими можливостями для туризму

7.     Причали, які переважно обслуговують місцевих користувачів і для яких вплив на транскордонні інвестиції справді не більше ніж маргінальний 

Детальніше про тлумачення впливу на торгівлю в Європейському Союзі див. Розділ 6 Повідомлення Комісії щодо поняття державної допомоги, як зазначено у статті 107 (1) Договору про функціонування Європейського Союзу (Поняття допомоги).

<= Контроль державної допомоги <= Основні принципи державної допомоги