Контроль державної допомоги вимагає попереднього повідомлення про всі нові заходи допомоги, тобто програми державної допомоги або заходи індивідуальної допомоги, що випливають із відповідної правової основи надання допомоги (наприклад, проекти актів, положень, рішень, контрактів, наказів, постанов, указів) до Антимонопольного Комітету України (АМКУ), щоб вирішити, чи така державна допомога є допустимою згідно правил державної допомоги.
«Попередній» означає до здійснення заходу. Це означає, що надавач допомоги, повинен дочекатися рішення АМКУ, перш ніж він введе захід у дію ( «standstill clause», що означає що ДД не може бути надана поки не отримано позитивне рішення АМКУ). Після того, як АМКУ погодить цей захід, він стає заходом чинної допомоги.
Зобов'язання щодо повідомлення не тільки охоплює плани щодо нових заходів, але також плани суттєвої зміни чинних заходів державної допомоги.
Існують виключення з обов’язкового повідомлення, тобто:
Повідомлення повинно містити всю інформацію, необхідну для АМКУ, щоб мати можливість правильно оцінити допомогу, таку як ціль допомоги, її розмір, тривалість, форма, правова основа, допустимі витрати, бюджет заходу, надавачі державної допомоги та одержувачі.
Повідомлення подається за спеціальними формами залежно від предмета повідомлення (наприклад, нова програма допомоги, нова індивідуальна допомога або зміна чинної програми допомоги).
Наступна схема пояснює основні кроки та можливі результати першої фази процесу повідомлення.